איך כותבים קורות חיים מקצועיים?

איך כותבים קורות חיים מקצועיים?

מגישים מועמדות למשרה חדשה? רוצים לבלוט מעל כל היתר? מציעים לכם טיפים לכתיבת קו"ח מיוחדת לעורכי הדין

איך כותבים קורות חיים מקצועיים?
קו"ח החיים מעין מסמך שיווק עצמי שסוקר את כל הכישורים, הניסיון והידע הרלוונטי שיש לעו"ד להציע, זוהי דלת הכניסה שלכם למשרות שאתם מעוניינים בהן, מהרושם הראשוני שאתם משאירים על המעסיק.

להזכירכם/ן, המעסיקים יש להם שניות אחדות להקדיש לכל קורות חיים, ולכן חשוב לדעת כיצד להתבלט ולגרום להם להתמקד לקורות החיים שלכם!

שלושה מרכיבים מרכזיים בונים לנו קו"ח מיוחדת: תוכן, מבנה ועיצוב

תוכן - מה צריך להיות בקורות החיים?


1. פרטי יצירת קשר: תדאגו שהחלק הזה יופיע בראש מסמך קורות החיים ולכלול את כל דרך ליצור קשר אתכם: (כתובות אישית, מס' טלפון, מס' נייד, דוא"ל ופרופיל LINKEDLN אם יש לכם!

שימו לב! כתובת הדוא"ל צריכה להיות כתובת רשמית, ולא כזו שמעלה תהייה או גיחוך, כמו כן, אם אתם גרים בישוב לא מוכר או מרוחק ממקום העבודה המוצע - ניתן לכתוב שם של עיר/ישוב מרכזי קורב ולציין את הקרבה אליו.

2. ניסיון תעסוקתי: אין צורך לציין בחלק הזה את כל התפקידים שמילאתם, אלא רק את התפקידים הרלוונטיים למשרה המבוקשת. התפקידים הרלוונטיים יהיו דומים או זהים לתפקיד המבוקש.

חלק הניסיון התעסוקתי הוא אחד החלקים המרכזיים במרכיב התוכן, ועשויה להיות לו השפעה מכרעת בשאלה אם תזומנו לשלב הבא. בחלק זה עליכם לתאר את התפקידים שמילאתם – על שם התפקיד ושם החברה להופיע בכותרת, ומתחתיהם עליכם לפרט את תחומי האחריות שהיו לכם במסגרת התפקיד. היות שמדובר בחלק שלו חשיבות מכרעת בקורות החיים, הגדירו במדויק את התפקיד שמילאתם והשתמשו בהדגשה. מתחת לשורת התפקיד כתבו בתמציתיות את תחומי העיסוק שהתפקיד כלל וציינו את שמות הכלים או התוכנות שהשתמשתם בהם (אם יש כאלו). כמו כן, ניתן לתאר במשפט קצר את התכונות או הכישורים שהתפקיד דרש מכם. מומלץ להשתמש לכל היותר בחמישה תבליטים (בולטים) מתחת לכל תפקיד כדי שלא להעמיס על הקורא.

3. השכלה: בחלק זה עליכם לציין מה למדתם ובאיזו מסגרת (אקדמית, מקצועית או תיכונית). כתבו בכותרת את שם הקורס או התואר ואת שם מוסד הלימודים שבו למדתם, ומתחת פרטו איזה ידע או אילו מיומנויות חשובות רכשתם במהלך הלימודים' כמו כן, אם היו לכם הישגים מיוחדים בלימודים (למשל, קבלת הצטיינות דיקאן וכו') – ציינו אותם.

4. השתלמויות והסמכות: אם השתלמתם בהשתלמויות וקורסים רבים, ניתן ליצור פרק של "השתלמויות והסמכות", ובו לפרט את שמות הקורסים שבהם השתתפתם, והסמכות שקבלתם (למשל: ייפוי כוח מתמשך, נוטריון וכו')

5. שירות צבאי: לחלק מהמעסיקים השירות הצבאי חשוב מאוד, ולכן כדאי לכלול בקורות החיים פרק זה ולציין את שם היחידה שבה שירתם ואת התפקיד שמילאתם. פרטו מה כלל התפקיד רק אם הוא רלוונטי למשרה שאתם מחפשים.

אם לא שירתם בשירות לאומי או בצבא – מוטב לוותר על פרק זה.

6. מיומנויות וכישורי מחשב: חלק זה משתנה לפי התחום המקצועי של המועמד, אך לרוב יכלול שפות, תוכנות או סביבות עבודה שהמועמד שולט בהן. אם אתם עוסקים בתחום התוכנה והמחשבים, הקפידו שחלק זה יהיה מפורט ועשיר במידע. אם אינכם מועמדים לתפקידים מסוג זה, כדאי לציין שליטה ביישומי Office.

7. המלצות: אם יש לכם המלצות, ניתן לציין זאת בסוף המסמך – "המלצות יימסרו על פי דרישה". לא נהוג לצרף את ההמלצות לקורות החיים, אלא אם כן המעסיק ביקש זאת במפורש.

מבנה: כיצד מתאימים את קורות החיים למשרה ולכישוריכם?

מעסיקים מקבלים מאות קבצים של קורות חיים ומקדישים לכל אחד מהם שניות אחדות בלבד. כדי ללכוד את תשומת ליבם בפרק זמן כה קצר עליכם לכלול בקורות החיים אך ורק מידע ופרטים הנוגעים למשרה, ולהימנע מהוספת מידע שאינו רלוונטי.

אף שיש כללים ברורים לכתיבת קורות חיים, לא מדובר במסמך גנרי, אלא בכזה שיש להתאימו לניסיון, ליכולות ולכישורים שלכם. כמו כן, חשוב להתאים את קורות החיים למשרה, ולא לשלוח את אותם קורות חיים למשרות בעלות אופי שונה.

התאמת קורות החיים לניסיון ולכישורים שלכם בקורות החיים יש לכלול את כל החלקים שהוצגו לעיל, אולם סדר הופעתם עשוי להשתנות בהתאם לסטטוס ולניסיון שלכם.

אם אתם עורכי דין צעירים שכבר סיימתם את לימודיכם, אך אין לכם ניסיון תעסוקתי, עליכם למקם את פרק ההשכלה בתחילת העמוד ולאחריו את הפרק על השירות הצבאי. כדאי לפרט על הלימודים האקדמיים ולציין כל דבר שיכול להרשים את המעסיק – ממוצע ציונים, קורסים שעשיתם ושרלוונטיים לתעשייה.

בעלי ניסיון תעסוקתי עשיר הניסיון התעסוקתי הוא אולי הדבר החשוב ביותר בקורות החיים, ולכן אם כבר צברתם ניסיון תעסוקתי רב, עליכם למקם פרק זה בתחילת קורות החיים. בפרק זה עליכם להתמקד בתחומי האחריות שהיו לכם ובהישגים משמעותיים ולעשות זאת באופן תמציתי וברור. אין טעם לפרט על תפקידים קטנים שביצעתם לפני זמן רב או שאינם קשורים למשרה המוצעת.

עיצוב: איך מעצבים את קורות החיים?

לרוב, נהוג לכתוב מסמך באורך עמוד אחד בלבד. כאמור, מעסיקים מקבלים מספר רב של קורות חיים, ולרוב לא יטרחו לקרוא יותר מעמוד אחד מקורות החיים שלכם. בִררו מתוך כל שלל הפרטים המרכיבים את קורות החיים שלכם - הניסיון המקצועי שצברתם, הלימודים שסיימתם, הקורסים שעשיתם וכדומה – את הפרטים הרלוונטיים ביותר למשרה שעליה אתם מתמודדים, והציגו אותם – ואותם בלבד. הקפידו לא לכתוב הרבה פחות מעמוד, כדי שהניסיון שלכם לא ייראה דל מדי. שימו לב – אם אתם בני יותר מ-40 ובעלי ניסיון תעסוקתי עשיר, ניתן להרחיב את קורות החיים לשני עמודים. כמו כן, קורות חיים אקדמיים, הכוללים מידע על מחקרים, פרסומים וכדומה יכולים להיות באורך דומה.

השתמשו בגופן רשמי – DAVID, בגודל 12-10 ניתן להשתמש בגודל 14 לכותרות. אל תצמצמו את השוליים עד כדי היעלמותם. השתמשו בתבליטים ורווחו את השורות – שימוש בתבליטים יוצר מבנה ברור לקורות החיים, וכמו כן מאפשר לסרוק את המסמך בקלות, ועל כן מקל את הקריאה. הדגישו דברים חשובים בגוף הטקסט, אבל אל תפריזו בכך. טקסט מודגש לוכד את תשומת ליבו של המעסיק גם כשהוא עובר ברפרוף על קורות החיים, ולכן חשוב להדגיש את הפרטים הרלוונטיים ביותר למשרה. עם זאת הקפידו לא להדגיש יותר מדי דברים, כי זה עלול לבלבל את הקורא ולהעמיס על קורות החיים.
הקפידו על מראה אחיד לאורך כל קורות החיים – אם בחרתם בריווח מסוים – הקפידו להשתמש בו לאורך כל המסמך. אם בחרתם להשתמש בתבליטים – השתמשו בהם באופן דומה בחלקי המסמך השונים.

אל תשתמשו בצבעים, באיורים או בתמונות – מדובר במסמך רשמי, ושימוש כזה עלול להתפרש כילדותי. שמרו את המסמך כקובץ PDF – נהוג לשלוח למעסיק את קורות החיים בקובץ PDF, ולא ב-word. בכל אופן, שמרו אצלכם את קובץ ה-word המקורי על מנת שתוכלו לערוך אותו בהמשך.


טיפים:
סדר כרונולוגי הפוך – התחילו ממקום העבודה האחרון שבו עבדתם ומהלימודים שסיימתם, ועברו אל מקומות עבודה ולימודים קודמים. זכרו: במסמך קורות חיים אין צורך לציין חודשים, אלא שנים בלבד.

שמות פעולה או פעלים? קורות חיים בעברית לא נהוג לכתוב בגוף ראשון (למשל, "ניהלתי צוות"). במקום זאת, השתמשו בשמות פעולה (למשל, "ניהול צוות"). לעומת זאת, בקורות חיים באנגלית נהוג ואף רצוי להשתמש בפעלים. מומלץ להשתמש בפעלים אקטיביים (למשל created, consulted וכו').

תמציתיות – כאמור, המסמך צריך לכלול רק מידע שרלוונטי לתפקיד. כמו כן, הקפידו שההסבר על כל תפקיד יהיה קצר על מנת לא להכביד על הקורא – 5 שורות לכל היותר. כמו כן, השתמשו במשפטים קצרים וברורים, ולא במשפטים ארוכים או מורכבים מדי.

שפה תקנית – הקפידו להתנסח ברהיטות והימנעו משגיאות כתיב.

 

הכנו עבורכם/ן קורות חיים לדוגמה לתפקידים הקשורים לעריכת דין - להורדת קובץ קו"ח לדוגמא